![]() |
| Foto bij het artikel in De Stentor |
Ondertussen gaf Roos een
interview aan De Stentor, en
verwerkte theatergroep The Young Ones,
waar Roos deel van uitmaakt, het verhaal in een voorstelling die drie avonden
lang was uitverkocht. Titel: Sometimes
it's hard to be a woman. Over de belachelijke eisen waar meiden
tegenwoordig aan moeten voldoen willen ze goed genoeg bevonden worden. En
bereikte mij het verheugende nieuws dat de fotostrip met Roos in de Tina
geplaatst zal worden. En dan... Dan komt op een rare manier de stilte na de
storm. De leegte na een bruisend avontuur. Want hoe prachtig ook dat door
gezamenlijke inspanning iets akeligs mede in iets bijzonders getransformeerd is,
er blijft ook iets hangen. Iets waarvan ik weet dat het onveranderd is.
Noem het naïef, maar ik had
pas in een laat stadium door dat Meiden
Magazine een puur commercieel blad is dat drijft op adverteerders van
schoonheidsproducten. Anti-puistjes-crème, make-up, kleding, alles wordt te
koop aangeboden in reportage-achtige advertenties. Het is dan ook onvoorstelbaar
dat Robert van Ginhoven, de uitgever van het blad, de missie van Meiden als volgt verwoordt: “Het is onze
intentie om een leuk blad te maken voor jonge meiden, zonder ze te willen
sturen of een educatief/maatschappelijk verantwoorde boodschap mee te willen
geven. Het is onze mening dat kinderen in de huidige maatschappij al veel te
veel in aanraking komen met zware, maatschappelijke onderwerpen, en willen ze
juist een stukje ontspanning bieden, zonder die extra (sociale) druk.”

Dat Meiden Magazine "ontspanning" wil bieden staat in schril
contrast met de werkelijkheid. De lezeresjes van dit blad worden
aangesproken als waren zij volwassen consumenten. Zij worden helemaal niet
verlost van enige sociale druk. Integendeel. Meiden serveert
die druk op gouden dienbladen uit. Zij bieden het frame aan dat dicteert aan
welke standaarden je moet voldoen om hip, cool, en gewild te zijn. Zij zijn
degenen die meisjes al heel vroeg (Meiden
is bedoeld voor meisjes vanaf 9 jaar) een zeer eenzijdig vrouwbeeld
meegeven en ook nog eens schaamteloos de producten aanbieden die dit zouden moeten
verwezenlijken. Natuurlijk past een meisje
als Roos hier niet in. Zij is de dolksteek voor het hele commerciële concept
waarop dit blad drijft. Variëteit tonen in lichamen, persoonlijkheden en kledingstijlen,
helpt de eenheidsworst om zeep die zo lekker verkoopt als je erin slaagt mensen
te laten geloven dat roem, glamour, succes en seksueel aantrekkelijk zijn,
voorbehouden is aan hen die er zus en zo uitzien en zich zus en zo
gedragen.
En dat is de holheid
waarmee
ik blijf zitten. Want hoe gaat dit veranderen als de mensen die dit blad
maken
en de bedrijven die hen die mogelijkheid bieden, zich niet realiseren
wat de invloed van beeldvorming op jonge kinderen is, of zich daar domweg
niets van aantrekken. Zoals Marloes Wierckx, de hoofdredactrice van Meiden die in De Stentor zonder schroom zegt:
"Ik wil wel stellen dat we geen maatschappelijk verantwoord tijdschrift
zijn"...
De mensen die dit blad maken
zijn heus geen slechte mensen, maar zij hebben wel flink last van cognitieve
dissonantie: Je weet eigenlijk best dat wat je doet niet deugt, maar je hebt
andere, botsende belangen. Dus kom je in een spagaat en ga je liegen. Je maakt
een mooi verhaal over wat jouw blad aan meisjes biedt, terwijl je die meisjes
feitelijk misbruikt voor een commercieel doel. Je meent echt dat “Meiden nooit
discrimineert en voor alle meisjes toegankelijk is en dus niemand uitsluit.”
(Van Ginhoven), terwijl je hele commerciële concept drijft op eenzijdige
schoonheidsidealen en meisjes als Roos daarom nooit mee zullen mogen doen.
Zolang je dit niet erkent
verandert er niks. En helaas, fouten worden moeilijker om te erkennen als deze erkenning
vraagt om een gedragsverandering die grote (financiële) consequenties heeft.

Geen opmerkingen:
Een reactie posten