In de prachtige oude gashouder van het Westerpark in
Amsterdam is de stemming verwachtingsvol. Iedereen is gereed voor de uitvoering
van Het Nationale Canta Ballet; een
uniek project waarin gehandicapten met een Canta, het welbekende 45 km
autootje, dansen met dansers van Het Nationale Ballet. Eerder al schreef ik een
blog over de documentaire-serie De Canta Danst. Daarin maken we kennis met de Cantarijders en de dansers van Het
Nationale Ballet. Deze twee groepen blijken veel meer gemeen te hebben dan je
op het eerste gezicht zou veronderstellen.
Maar nu is het dan echt zover. De uitvoering van het ballet!
De lichten gaan uit, de spotlights aan, muziek vult de ruimte en daar rijdt het
eerste knalrode wagentje de lichtcirkel van de gashouder binnen. Ik ben direct
in tranen. Er volgen meer autootjes en samen snorren en zwieren ze door de
ruimte, later vergezeld door dansers in rood/wit/blauwe pakken, die de
wagentjes lokken, terugsturen, uitdagen, ermee spelen. Ik ben betoverd, en de
tranen blijven ook de rest van de voorstelling stromen. Thuis lees ik op Facebook
en Twitter dat dat meer mensen is overkomen. Wat is het dat zo raakt in deze
voorstelling?
Voor mij zijn het een aantal aspecten tezamen. In de eerste
plaats is het uitermate ongewoon om een gehandicaptensymbool bij uitstek (de
Canta), in een esthetische context geplaatst te zien. Sterker nog, om een
hulpmiddel tot kunst verheven te zien worden. De negatieve beeldvorming rond
handicap en ziekte is zo dominant, dat het bijna shockerend is om terecht te
komen in een tegenovergestelde werkelijkheid. Als ik de Canta’s en haar
bestuurders als sterren in de spotlights geplaatst zie, is dat vooral overweldigend vanwege het schrille contrast met de dagelijkse
realiteit. Daar is gehandicapt-zijn nog voornamelijk geassocieerd met lijden en
ongeluk. Ik ben alle deelnemers aan het ballet dan ook diep dankbaar dat zij
met dit beeld afrekenen. De levenslust en de vitaliteit spatte van hen en hun
autootjes af.
Een tweede aspect dat me diep beroert is het samengaan van
gezonde en gebutste lijven in een groot geheel. Door samen te dansen wordt zichtbaar dat elk lijf zijn eigen schoonheid heeft en zijn
eigen vormentaal. Ik kijk net zo gefascineerd naar het door polio
getekende lijf van Freek - die helemaal alleen en met zichtbare moeite een
oversteek maakt door het midden van de gashouder - als naar de sierlijke bewegingen van de prima ballerina. Het
speciale Multiple Sclerose loopje van Karin Spaink, met rode jurk en knalrode
hakschoenen, boeit net zozeer als de kunsten die de jeugdige dansers
uitvoeren. Het Cantaballet blijkt een ware ode aan de schoonheid van
diversiteit. Gezonde en beperkte lijven verrijken elkaar wederzijds.
Het is dan ook jammer – en dat is mijn enige punt van
kritiek – dat het ‘lijdende lichaam’ ineens weer vol voor het voetlicht komt
door het voordragen van teksten uit interviews met deelnemers. Los van het feit
dat deze teksten een lelijke stijlbreuk vormen met de rest van het ballet,
worden dansers ineens toch weer gehandicapten, en helaas ook nog eens op zeer
pathetische wijze. Zinnen als: “Mijn nieren zijn op”, “Zero elegance”, “Ik
ben altijd gepest”. “Ik heb een dikke, vette buik”, zijn tenenkrommend. Juist in een ballet waarin
de onderscheiding tussen gezond en ziek op sublieme wijze wordt overstegen, is
zo’n scène misplaatst.
Tenslotte, als laatste aspect, wil ik het zichtbare plezier
van alle deelnemers noemen. Niet alleen de Cantarijders, ook de dansers van Het
Nationale Ballet lijken doordrongen van het besef dat wat hier gebeurt uniek
is. Iedereen straalt! Een knappe gast die daar niet van aan het huilen gaat.
Rest mij één vraag. Wanneer komt er een rolstoelballet? Ik
wil dolgraag meedoen!
Voor wie het ballet gemist heeft: Er is een integrale opname van het hele ballet te bekijken op Uitzending gemist. Ik moet er wel bij zeggen
dat het ballet op tv wel wat van zijn allure heeft ingeleverd, maar het is
desalniettemin de moeite van het kijken waard.
Bron foto: Het nationale ballet
Bron foto: Het nationale ballet
1 opmerking:
Dankjewle voor je mooie stuk... En inderdaad, bij de eertse doorloop schoot ik ook meteen aan het begin al vol.
De teksten die iets voorbij de helft van het ballet werden gebruikt, zijn afkomstig van Canta-rijders én dansers. Misschien relativeert dat je kritiek engszins?
met hartelijke groet,
- K -
Een reactie posten