De gemeente Amsterdam voert
al een jaar lang “keukentafelgesprekken”. Verwees die term vroeger
naar gezelligheid rond een koekjestrommel met de buurvrouw of vrienden, nu duidt het de gemeentelijke procedure aan die een zorgvrager moet doorlopen om
hulp van de gemeente te krijgen. Bijvoorbeeld bij het huishouden.
Begin november ben ik zelf
aan de beurt voor een herindicatie. Ik ontvang al jaren een PGB
(Persoonsgebonden Budget), maar iedereen moet vanwege de wijzigingen in de WMO en
voormalig AWBZ (Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten) opnieuw onder de loep genomen worden. Dus vul ik braaf de stapel
formulieren in, maak een zorg- en budgetplan en vertrouw erop dat het goed
komt. Waarom ook niet? Mijn situatie is vrij simpel. Progressieve spierziekte,
rolstoelgebonden, alleenstaand, jonge dochter. Iedereen snapt mijn zorgvraag.
De jonge vrouw die uiteindelijk
bij mij aan de keukentafel schuift (“nee bedankt’, ze hoeft geen koffie met
koekje) is een medewerkster van de MO-zaak, het orgaan dat de gemeente Amsterdam
inhuurt om (her)indicatie-procedures uit te voeren. De Mo-zaak doet onderzoek
naar iemands situatie en geeft vervolgens advies aan de gemeente. De gemeente besluit
op basis daarvan wat iemand aan hulp krijgt toegewezen. Dat is tenminste de
officiƫle lezing en hij wekt de schijn dat de Mo-zaak onafhankelijk onderzoek
doet en op basis daarvan advies uitbrengt.
Maar helaas, het steekt toch
wat anders in elkaar. In werkelijkheid loopt de MO-zaak aan de gemeentelijke leiband
en richt zij haar advies keurig naar de - door de gemeente vooraf bepaalde - normtijden.
Dat betekent dat, ongeacht de individuele situatie, de uitkomst van het aantal
uren op voorhand vast ligt. Tijdens mijn keukentafelgesprek wordt dit ook
onomwonden zo gesteld. De dame in kwestie zegt letterlijk: “Ik voer eigenlijk
alleen nog maar slecht nieuws gesprekken en ik kan u nu al zeggen dat u uw uren
niet gaat behouden.” En inderdaad na twee weken ontvang ik de beschikking van
de gemeente. Had ik – na een bezwaarprocedure in 2013 – nog recht op 6.5 uur
hulp bij het schoonhouden van mijn huis en het doen van de was, nu is dat aantal
uren teruggebracht tot 2 uur en 55 minuten per week. En dat terwijl er ten
opzichte van 2013 niets in mijn situatie is veranderd. Hooguit verlies van nog
meer armkracht.
Wat er wel is veranderd is de
gemeentelijke opvatting over huishouding. Amsterdam heeft besloten dat een huis
in veel minder uren per week schoon gehouden kan worden dan voorheen. 75
minuten per week acht de gemeente genoeg en ook de was kan stukken sneller
gedaan dan vorig jaar. Ik zweer je, de beleidsmaker die dit alles heeft bedacht
mag onmiddellijk als hulp bij mij aan de slag. Want waren de oude
indicatie-normen al krap, de nieuwe zijn ronduit lachwekkend. In mijn
huishouden zal het wonder zich in ieder geval niet voltrekken dat dezelfde
hoeveelheid werk ineens verricht kan worden in de helft van de tijd. Dat soort
wonderen zijn voorbehouden aan de papieren werkelijkheid van beleidsmakers met
een te krappe beurs.
Conclusie: Onder het mom van
herindicatie gesprekken voert de gemeente Amsterdam een snoeihard
bezuinigingsbeleid dat procedureel gezien onfris en verhullend in elkaar
steekt. Eigenlijk hadden ze mij beter een brief kunnen sturen met de
mededeling: “Jammer, onze pot is leeg. U heeft meer zorg nodig, maar helaas,
dat is niet ons probleem. Pindakaas.” Dat zou mij een boel formulieren, een schijnonderzoek
aan mijn keukentafel, en een ingezonden brief naar Het Parool schelen. Natuurlijk
zou ik dan nog steeds bezwaar indienen en uiteindelijk – indien nodig - naar de
rechter gaan. Want in Nederland bestaat nog steeds de gemeentelijke zorgplicht.
En ook Amsterdam zal zich daaraan moeten houden.
1 opmerking:
Ha MJ!
Wat een toestand zeg! Je had zo mijn stuk aan Trouw kunnen sturen, toen over de situatie in Utrecht waar de vooraf gestelde norm anderhalf uur was. Had je veel tijd gescheeld, die je had kunnen besteden aan achterstallige was... ;-0.
Maar zonder gekheid: de ergernis zit hem inderdaad in de SCHIJN van zorgvuldige indicatie. Een wassen neus! Alleen maar omdat de staatssecretaris gemeenten heeft verplicht om bezuinigingen alleen door te voeren na een heuse her-indicatie.
Ik heb onze wethouder toen ook uitgedaagd om mijn huis te komen poetsen in die tijd... Ze kwam niet.
En laat ik een weddenschapje maken: aan het eind van de rit krijg je er een half uur bij. Kan de gemeente ook weer afvinken dat ze de bezwaarprocedure zorgvuldig heeft gedaan.
Wat wilde de overheid ook weer? Oh ja, een participatie-samenleving. Moet jij helaas wel participeren met vieze kleren aan... Nou ja, dat begrijpt een werkgever vast wel. X Jack
Een reactie posten