Je moet er maar opkomen. Een ballet maken met daarin niet
alleen dertig dansers van het nationaal ballet, maar ook vijftig Canta’s – de
welbekende 45 kilometer autootjes voor gehandicapten (vaak knalrood, luid
brommend en voorbijflitsend met een jaloersmakende snelheid en behendigheid). De
Canta stond al centraal in het boek De
Benenwagen van Karin Spaink, en nu is er dus ook een waar Canta ballet in
de maak. Documentairemaakster Maartje Nevejan heeft het hele wordingsproces
gevolgd en er vier uitzendingen van gemaakt onder de naam De Canta danst!
Al een paar weken geleden heb ik kaartjes bemachtigd voor de
ballet-uitvoering op 28 juni in de gashouder van het Westerpark in Amsterdam en
zojuist heb ik de eerste twee afleveringen bekeken van De Canta danst! Ik moet bekennen, daar was ik wat sceptisch over. Documentaires
met gehandicapten hebben al snel de neiging te verworden tot een relaas van
trieste gebeurtenissen met een heldhaftige wending. Maar De Canta danst! is van een heel andere klasse. Maartje Nevejan
volgt het hele proces met precies die nieuwsgierigheid die het project ook bij
mij wakker maakt: wat gaat er gebeuren als je twee groepen mensen samenbrengt die op het eerste gezicht niets
met elkaar te maken hebben. En wat ontstaat er op het toneel als balletdansers
en gehandicapten samen het creatieve uitgangspunt vormen van een te maken
ballet? Wat voor soort thematiek wordt er dan zichtbaar?
Nevejan interviewt zowel de Cantarijders als de
balletdansers en dat alleen al is verrassend. De vermeende verschillen tussen
hen lossen op in het luisteren naar de verhalen die zij vertellen over de
relatie met hun lichaam. Daaruit blijkt dat beide groepen met dezelfde
issues bezig zijn, ook al is het op een ander gebied. Dat is bij nader inzien zo gek niet. Ook dansers zijn immers
dagelijks bezig met het verkennen en oprekken van hun lichaamsgrenzen, en ook
zij worden daarin - net als mensen die te maken krijgen met fysieke gebreken – onverbiddelijk
geconfronteerd met de mogelijkheden en onmogelijkheden daarvan. Er zijn immers altijd
grenzen die niet verlegd kunnen worden. Een feit waaronder je kunt bezwijken,
waarmee je kunt blijven vechten of wat je langzaam gaat aanvaarden. Voor zowel
dansers als Cantarijders is het de uitdaging om te gaan met de onvermijdelijke
kwetsbaarheid en breekbaarheid van het lichaam. Dat beide groepen daarnaast
blijk geven zich zeer bewust te zijn van de kostbaarheid van het lichaam, lijkt
me de directe vrucht daarvan.
In de choreografie, die in oefensessies langzaam tot stand
komt, wordt steeds zichtbaarder dat het in de ontmoeting tussen het
gehandicaptenautootje, haar bestuurders en de dansers van het nationaal ballet
lijkt te draaien om overgave en vertrouwen. De aardige kekke autootjes worden
tot potentieel gevaar wanneer er mensen van vlees en bloes tussen gaan dansen.
Dat merken de bestuurders van de Canta vooral. Zij voelen hun macht tot kwetsen
en breken, en gek genoeg worden daarmee de stereotype rollen van de beheerste
danser en de onmachtige gehandicapte volledig omgedraaid. Maar op het moment dat
de danser zich aan het autootje overgeeft door zich mee te laten slepen, of
door vlak voor de wielen te gaan liggen en vooruit te rollen alsof het autootje
hem duwt, worden de posities van machtige en onmachtige volledig overstegen.
Dan draait het ineens om overgave aan elkaar en worden de eigen individuele
positie en beperking ondergeschikt
gemaakt aan het grotere geheel van De Dans.
Er volgen nog twee uitzendingen en dan natuurlijk nog de
echte balletvoorstelling, maar wat mij betreft is het project al geslaagd. Niet
eerder zag ik– op zo’n ludieke wijze – de transformatie van kwetsbaarheid tot
kracht en van angst tot overgave. Dus: kijken die uitzendingen en koop een
kaartje! Als dat nog lukt.
Links:
De Canta danst! van Maartje Nevejan op Uitzending Gemist
Kaartjes bestellen voor het Canta Ballet
1 opmerking:
dank je wel.
wat fijn dat niet alleen de serie maar ook onze intentie erachter gezien wordt en zo mooi verwoord...
maartje nevejan
Een reactie posten