Het is hot en happening. Dansen met gehandicapten. Van alle kanten hoor ik erover. Van een vriendin met moeilijk lijf, die zich ietwat te enthousiast in het beweeggebeuren stortte en nu al weken tobt met een lichaam dat er de brui aan heeft gegeven. Van een andere vriendin die graag wil maar niet durft. En nu vind ik in mijn mailbox een uitnodiging om zelf een cursus en/of voorstelling bij te wonen van Holland Dance. Die organiseren DanceAble: “De nieuwe inclusiedanscursus bedoeld voor mensen met én zonder (fysieke) beperking”.
Inclusiedans??? Mijn God,
wie heeft die term gesmeed? De zin om te dansen vergaat me acuut. Maar goed,
laat ik niet flauw zijn en op zijn minst enig onderzoek doen naar het fenomeen.
En naar mijn eigen verhouding tot dans, want die is op zijn zachtst gezegd
problematisch. Dat ontdekte ik onlangs weer tijdens
een lezing van Simi Linton, een gehandicapte activiste uit New York. Zij en haar man organiseren jaarlijks Invitation to Dance. Een dansfeest waar ook gehandicapten uit allerlei patiëntenbewegingen aan deelnemen. Tijdens het spreken beamt ze foto's van een dansende menigte. Mensen
van allerlei pluimage met of zonder stoel, kruk of stok, vieren het leven met
elkaar op de dansvloer. Ik voel de tranen branden terwijl ik kijk naar hun lachende gezichten, hun overgave, en naar de vreugde van het samen bewegen. En ik realiseer me dat ik mezelf
dat plezier in dansen heb laten ontnemen. Toen mijn lichaam niet meer volgens
de geldende dansnormen kon bewegen heb ik er de brui aan gegeven. Dansen met
mij kon niet, dus dat gaf ik op. Mijn toenmalige partner ging dansen met
anderen en ik keek vanaf de zijlijn toe of bleef thuis.
In de pauze van de lezing raak
ik aan de praat met de echtgenoot van de activiste. Op het jaarlijks
terugkerende dansfestijn klimt hij altijd op de schoot van een reusachtige
vrouw in rolstoel en samen geven zij een geweldig dansnummertje weg, aangemoedigd
door anderen in een kring om hen heen. En ooit beplakte hij de
hele dansvloer met bolletjesplastic, omdat hij zo'n vermoeden
had dat het een geweldig spektakel zou opleveren als zijn vrouw en anderen in rolstoel daar
dansend over heen zouden rijden. Om het geheel te complementeren bracht hij ook
nog vuurwerk tussen de wielen van zijn vrouw aan.
Ik weet niet hoe ik thuis
gekomen ben. Ik geloof dat ik de hele weg gehuild heb. Gehuild om de
vanzelfsprekende en zelfs creatieve wijze waarop deze man omgaat met andersoortige lijven. En om al die mensen met gedeukte en gebutste lijven die waren blijven dansen. Bewegend binnen de grenzen van wat zij konden en die zich niet hadden laten
tegenhouden door de gedachte dat dansen niet meer voor hen bestemd was.
Zo dansen. Als dat lukt dan is dat misschien inclusiedans. Niet georganiseerd in speciale cursussen en workshops, maar voortvloeiend uit een diep besef dat dansen een unieke en individuele expressie op muziek is die niets te maken heeft met een perfect werkend lijf. Wie een pink, hoofd, oog, heeft dat kan bewegen die kan dansen. Ja zelfs liggend op bed kun je dansen, samen met de gedachten in je hoofd.
Zo dansen. Als dat lukt dan is dat misschien inclusiedans. Niet georganiseerd in speciale cursussen en workshops, maar voortvloeiend uit een diep besef dat dansen een unieke en individuele expressie op muziek is die niets te maken heeft met een perfect werkend lijf. Wie een pink, hoofd, oog, heeft dat kan bewegen die kan dansen. Ja zelfs liggend op bed kun je dansen, samen met de gedachten in je hoofd.
Echte inclusie. Dat moment is
daar als de dansvloeren van de grote muziektempels mede bevolkt gaan worden met
mensen die dansen in rolstoel, op barkruk, met stok, of alleen door het bewegen van hun
vingers. Misschien dat de huidige golf aan inclusiedanscursussen daar uiteindelijk toe gaat leiden.
Of we beginnen er gewoon gelijk mee: Wie gaat er mee dansen in de
Melkweg?
1 opmerking:
Wanneer gaan we?
Een reactie posten